İDARİ YARGIDA KANUN YOLLARI
İDARİ YARGIDA KANUN YOLLARI
A-KESİN KARARLAR
B-İTİRAZ
C-TEMYİZ
D-KARAR DÜZELTME
E-KANUN YARARINA BOZMA
F-YARGILAMANIN YENİLENMESİ
G-YD.YE İTİRAZ
H-4483 UYGULAMASI
A-KESİN KARARLAR
1-USUL YASASINDA KESİN OLAN KARARLAR BELİRTİLMEMİŞTİR
2-USUL YASASINA GÖİRE İTİRAZ VEYA TEMYİZ YOLU VARDIR
3-KESİN KARARLAR KENDİ ÖZEL YASALARINDA BELİRTİLİR.GENELLİKLE İDARİ PARA CEZALARINDA VARDIR.
4-GENELLİKLE BASİT NİTELİKLİ TEK HAKİM KARARLARIDIR.
B-İTİRAZ
a-itiraza tabi konularlar
1-tek hakim kararlarının tümü
2-ilköğretim öğrencilerinin sınıf geçme ve not davaları
3-mahalli birimlerce tesis edilen:
-geçici görevlendirme
-görevden uzaklaştırma
-yolluk
-lojman
-izinler
4-3091 sayılı yasa uygulaması
5- 65 yaş aylığı ile ilgili davalar
6-fak-fuk-fon ile ilgili davalar
7- 213 sayılı yasa uyarınca verilen işyeri kapatma davaları
b-itiraz usulü
1-BİM lerine hitaplı taraf sayısından bir fazla dilekçe ile yapılır
2-dilekçe kararı veren mahkemeye verilir
3-idari yargı olmayan yerlerde asl.hk.mh.kanalıyla gönderilir
4-harca tabidir
5-itiraz süresi genelolarak 30 gündür.özel yasasında farklı süre öngörülebilir
6-karşı tarafın savunması alındıktan sonra BİM ne gönderilir
7-YD. Talep edilebilir
8-duruşma istenebilir.bu talep BİM nin kabulüne bağlıdır
C-itiraz incelemesi
1-dosya esasa kaydedildikten sonra hakime havale edilir
2-harçlar,süre,dilekçe şeklmi ve tekemmül yönünden ilk incelemeye tabi tutulur
3-hakim iş durumuna göre dosyayı heyete sunar
4-1 başkan 2 üyeden oluşan heyet tarafından incelenipkarar verilir
5-öncelikle YD.talebi karara bağlanır
d-itiraz(BİM)kararları
1-danıştay hata bulursa kararı bozup geri gönderir.BİM ise bozduğu karar hakkında kendisi yeni karar verir
2-dosya eksikse kendisi tekemmül ettirir
3-yetkisiz hakim bakmışsa veya ilk incelemeden karar verilmişse bozup iade eder
4-BİM kararları kesindir direnilmez
C-TEMYİZ
a-temyize tabi kararlar
1-yasa itiraza tabi kararları saymıştır.
2-yasada sayılanlar dışındaki tüm kararlar temyize tabidir
b-temyiz usulü
1-danıştay başkanlığına hitaplı dilekçe ile yapılır
2-taraf sayısından bir fazla dilekçe yazılır
3-dilekçeler kararı veren mahkemeye sunulur
4-süre genel olarak 30 gündür
5-karşı tarafın savunması alındıktan sonra gönderilir
6-temyizde YD.istenilebilir
7-duruşma danıştayın kabulüne bağlıdır
c-temyiz incelemesi
1-dilekçe yerel mahkemede ilk incelemeye tabi tutulur
2-dilekçe usule uygun değilse 15 gün süre verilir
3-eksiklik giderilmezse temyiz isteminden vazgeçilmiş sayılır
4-temyiz süresini geçiren karşı dilekçede temyiz talep edebilir
5-öncelikle,harç,süre,ve usul incelemesi yapılır
6-harç eksiği 15 gün içinde giderilmezse temyiz edilmemiş sayılır
7-temyiz edilmemiş sayılma kararı 7 gün içinde temyiz edilir
8-önce YD talebi hakkında karar verilir
d-temyiz (Danıştay)kararları
1-beş kişilik yüksek hakimlerden oluşan heyet inceler
2-savcıdan ve dosyasyı sunan tetkik hakiminden görüş alınır.
3-yanlış karar bozulup dosya geri gönderilir
4-maddi yanlışlıklar düzeltilerek onanır
5-ilk karara karşı taraflar kara düzeltme isteyebilir
6-yerel mahkeme bozma kararına karşı direnebilir
7-direnme halinde dava daireleri kurulu karar verir
D-KARAR DÜZELTME
1-hem itirazda hem temyizde mevcuttur
2-onbeş gün içinde talep edilir
3-YD istenemez
4-ilk kararı veren BİM veya Danıştay dairesinden istenir
5-İlgili mahkeme veya daire taleplerle bağlıdır
6-temyiz incelemesine katılan tetkik hakimi karar düzeltmeye katılamaz
E-KANUN YARARINA BOZMA
1-kesinleşen BİM kararlarına ve ilk dereceden verilip temyiz edilmeden kesinleşen mahkeme kararlarına karşı istenir
2-ilgili bakanlıkların talebi üzerine yada resen danıştay başsavcısı tarafından istenir
3-talep kabul edilirse karar bozulur
4-karar ,tarafların leh veya aleyhine sonuç doğurmaz
5-resmi gazetede yayımlanır
F-YARGILAMANIN YENİLENMESİ
a-sebebleri
1-önceden elde edilemeyen belgenin elde edilmiş olması
2-kararı etkileyen belgenin sahte olduğunun anlaşılması
3-kararı etkileyen bir ilamın kesinleşen bir mahkeme kararıyla ortadan kalkması
4-bilirkişinin sahteciliğinin mahkeme kararıyla ortaya çıkması
5-lehinekarar verilenin hilesinin ortaya çıkması
6-vekil veya kanuni temsilci olmayanların davaya katılması
7-gerektiği halde hakimlerin çekilmeyip karara katılması
8-tarafları-konusu –sebebi aynı olan bir konuda sebeb yokken ilk karara aykırı karar vermek
9-hükmün AİHM kararıyla AİHS ne aykırılığının tespit edilmiş olması
b-usulü
1-ilk kararı veren mahkemeden istenir
2-sebebin öğrenilmesinden itibaren 60 gün içinde istenir
4-AİHM kararına dayanan hallerde süre 1 yıldır
G-YD.YE İTİRAZ
1-bir kanun yolu değildir
2-yerel mahkemenin YD.hakkındaki kararına BİM de itiraz edilir.
3-Danıştay dairesinin YD. Kararına Danıştay D.D.G.K.da itiraz edilir
4-süre 7 gündür
5-harca tabidir
6-itiraz incelemesinde keşif veya ara kararı yapamaz
7-YD.kabul kararının teminatlı olup olmadığına karar verilir
H-4483(MEMUR YARGILAMASI)UYGULAMASI
1-yargısal bir faaliyet değildir
2-idari yargılama usulü dışında özel bir görevdir
3-üst düzey bürokratlarla ilgili Danıştay,yerel memurlarla ilgili BİM karar verir
4-kaymakam veya valinin izin verme ya da vermeme kararına karşı 10 gün içinde BİM ne itiraz edilir
5-Bim kararları kesindir
6-izin kararı verilmeden savcı soruşturma açamaz